Thursday, November 18, 2010

The long journey

Perjalanan hidup memang panjang. Yang mematikan perjalanan tu hanyalah mati. Masing-masing mempunyai jalan cerita. Anda ape pulak? hehe dari cerita zaman kanak-kanak, tadika, sekolah rendah, menengah, kolej, kerja, kawen, husband, anak-anak dan selanjutnya. Aku punya perjalanan hidup tak tahulah nak diringkaskan macam mana tapi alhamdulilah lah rezeki aku untuk belajar memang baik. Cuma untuk kerja jelah aku tak tahu macam. Aku takut nak berkawan dengan orang. Aku sangat takut dengan mulut perempuan yang atas bawah semua nak becakap dari baju sampai lah kedalam semua nak diumpatkan. Aku harap and berdoa sangat dapat kawan-kawan baru yang baik dan satu kepala. Akibat terlalu banyak menghabiskan masa bersendirian aku terlupa macam mana nak bergaul. Pelikkan? Dan akibat dapat kawan yang suka buat muka dulu, hidup aku seakan berubah sikit. Dan kawan tersebut telah aku remove kan setelah habis pikir yang dia hanya menyesakkan otak saje. Anda pernah rasa seperti tu? Dan tentu saje anda sangat rimas dengan tingkah laku yang tidak disenangi macam tu. Dahla, let gone be by gone.

Aku punye cerita time zaman kanak-kanak tak lah seindah anda semua yang memorinya umpama seindah kertas drawing block yang diwarnakan dengan warna-warni crayon. Aku hanya merasai indahnya imaginasi yang direka aku sendiri dan bermain dengan sepupu sebayaku, Sheera. Masa aku umur 4 tahun aku pernah dipulaukan oleh budak2 sebayaku sebab yang kurang pasti apa benda hehe. Biasalah budak2. Tapi last2 aku diterima juga dan aku akhirnya menjadi mangsa buli sewaktu aku darjah 1, 2, 3. Kena angkat beg dan macam2 lagi lah. Bodohnya nabila dengan Athirah. Sampai skang aku bengang.

Aku bukanlah perempuan yang diminati ramai sewaktu sekolah dulu. Tersangatlah comot hehe aku pernah gaduh dengan budak lelaki kelas aku time darjah 1 sampai bercakar. Nama dia Azmi. Comel tapi hampeh, comot. Tapi best dapat gaduh mcm tu geram aku. Balik je rumah kena marah dengan mama sebab baju aku hitam kotor.

Time sekolah menengah takyah lah cite hehe penuh sejarah hitam. Aku malas nak cerita.
Tapi time PLKN adalah pengalaman yang berharga buat aku sebab aku jadikan ia satu platform baik untuk kuruskan badan dan kenal hati budi orang-orang yang berlatar belakangnya berbeza dan culture yang sangat kontra.

Sekarang aku baru habiskan pengajian kat Politeknik Ungku Omar. Sangatlah berharga saat2 bersama kawan2 yang banyak keletah dan perangai. Terima kasihlah pada semua yang telah menjadi sebahagian watak dalam jalan cerita hidup aku.

Sekarang aku still searching any works yang baik dan match dengan pilihan aku.
Kepada anda, semua perkara bergantung pada niat, hati dan minda anda sendiri. Jangan biarkan orang memijak kepala anda dan jika rakan anda membuat sesuatu yang kurang digemari, tinggalkan saje.



No comments:

Post a Comment